Findes der flere sorter af morbær?

Jeg vil gerne have et morbærtræ i min have – en Morus nigra. Findes der flere sorter, og i så fald hvilken kan anbefales?

Med venlig hilsen
Bettina Huang, september 2007

Svar

På det danske marked kan det være vanskeligt at finde sorter af Morus nigra ud over en hængende sort Morus nigra ‘Pendula’ som ikke har nogen værdi som frugttræ. Der findes sorter som Morus nigra ‘Black Persian’, Morus nigra ‘Wellington’ og Morus nigra ‘Black Tabor’ og andre. De fås som regel i England, og nogle gange forvilder de sig ind ved køb af planter i Holland.

De fleste af sorterne er udvalgt på grund af frugternes størrelse og ikke på grund af hårdførhed og sundhed. Så man er som regel lidt på herrens mark og må købe det, der er i butikkerne. Inden man køber planten i planteskolen, så tjek om planten har stået lang tid i en potte i butikken og har udviklet en dårlig rod.

Placer morbærtræet på et lunt, lidt vindbeskyttet sted i haven. Og vær lidt tålmodig, der kan godt gå mange år, inden den virkelig bærer frugt, men når træet først er begyndt at sætte frugt, har man herlige velsmagende frugter de næste mange år.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Findes der flere sorter af morbær?