Hvordan sænker man kronen på gamle blommetræer?

Vi har en have med mange gamle blommetæer. Sidste år beskar vi dem for et vildnis af grene, nu er det vores ide at beskære dem i højden, da de er meget høje og ranglede. Hvor meget kan vi beskære dem, og er der en speciel måde, vi skal lægge snittet på grenen på?

Med venlig hilsen
Mette Folmer Jensen, oktober 2007

Svar

For det første bør man altid beskære stenfrugttræer (blomme, kirsebær, fersken, abrikos osv.) umiddelbart efter frugthøst. Det vil i reglen sige i september. Det passer desuden meget godt sammen med, at det bevisligt er mindst skadeligt for træer at blive beskåret i perioden juli–september.

For det andet er det en meget vanskelig proces at sænke kronen på et træ. Det strider helt mod dets natur, og derfor arbejder man imod dets arveligt bestemte reaktionsmønstre.

Men skal det gøres (og det kan kun træets ejer afgøre), må det ske ved, at man over flere år gradvist fjerner hovedgrene ved deres fæste i stammen. Sideløbende vælger man det bedste af de mange vildskud, som skyder frem fra hvert sår, sådan at man til sidst har et helt nyt sæt, meget tynde hovedgrene, som man så kan bruge til hovedskelet i en ny krone.

Forudsætningen for, at det kan lykkeds og ikke bare blive til et nyt vildnis, er:

  • At man kun beskærer inden for tidsrummet juli–september
  • At man højest fjerne én eller to af de gamle grene ved stammen
  • At man luger ud i bestanden af vanris i den nævnte periode.

Når man vil fjerne en gren fra stammen, skal man følge en tænkt linje fra et punkt i bunden af vinklen mellem stamme og gren og vinkelret ud på tværs af grenen. Det efterlader en sær, skrå stab på stammen, men det giver det mindst mulige sår, og det skåner træets naturlige afværgemekanisme overfor svampeangreb ind gennem såret. Det kan ofte være svært at save inde fra genvinklen og udad, men i stedet kan man følge den samme linje udefra og ind mod vinklen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan sænker man kronen på gamle blommetræer?