Kan et lille spisekastanjetræ overvintres indenfor?

I efteråret 2006 stod der et træ i Enghaveparken med stikkende frugter, som jeg tog med hjem. I skallerne lå der 4 kastanieagtige frø, som jeg bare lagde i noget jord på min altan. I år dukkede der så 3 spirer op til min overraskelse og glæde.

Det ene har min veninde på sin altan – det er afbladet. Det andet står i en have. Men mit står indenfor og er stadig voksende. Mit spørgsmål er: Kan jeg bare lade det vokse videre? Eller skal det stilles et andet sted, så det taber bladene?

Med venlig hilsen
Anette Wagner, november 2007

Svar

Dit kastanietræ inden døre vil snart stoppe væksten som følge af de korte dage i december. For at kunne starte igen til foråret er det nødvendigt med en periode uden blade og med lave temperaturer. Hvis du har mulighed for det, bør du placere træet i et almindeligt uopvarmet drivhus nu, og så efter 2–3 uger klippe de blade af som måtte være tilbage. Træet kan nu overvintre og vil springe ud af sig selv til foråret.

Det ér muligt med kunstige lange dage (vækstlys) at holde træet i gang hele vinteren og så sætte det ud til sommer, men det er ikke nogen god løsning. Til foråret vil træet være svækket, og de blade som måtte være på er tilpasede så lave lysintensiteter, at de alt for let bliver solskoldede.

Så altså, prøv om du kan simulere et hurtigt efterår i drivhuset, og lad det overvintre der.

Held og lykke med træet.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan et lille spisekastanjetræ overvintres indenfor?