Hvad er vanris?

Hvad er »vanris« på æbletræer?

Med venlig hilsen
Bjørn Ekman, november 2007

Svar

Forstavelsen van- har benægtende eller nedsættende betydning (ordet er beslægtet med oldnordisk vanr = manglende), og derfor betyder vanris: »forkerte skud«. Man ser af og til stavemåden vandris, men den er misledende og får en til at tro, at skuddet har noget med vand at gøre, hvad der er helt fejlagtigt.

Vanris er træets panikreaktion, når det registrerer, at det har mistet en betydelig del af sin bladmasse. Det sker oftest i forbindelse med beskæring eller efter alvorlige ulykker (lynnedslag, stormskade osv.) og mest, når skaden er sket i vintertiden, mens træet var i dvale.

Vanrisene kommer så kaotisk, fordi de dannes overalt, hvor der er »sovende øjne«, altså hvilende knopanlæg. Overladt til sig selv vil skuddene udkonkurrere hinanden, sådan at kun nogle få overlever og bliver til egentlige grene. Man skal dog være opmærksom på, at disse vanris-grene har en meget svag forankring i stammen og derfor let knækker af i storm, under snetryk, ved børns leg.

Hvis man vil undgå, at træet danner vanris, skal man beskære det i perioden juli–september, hvor træet kan besvare tabet ved at satse hårdt på den igangværende vækst og uden at aktivere de sovende øjne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad er vanris?