Kan skovjordbær bestøve havejordbær?

Jeg har i sommers plantet sorten ‘Königin Louise’ i min have. Kan den bestøves fra de skovjordbær, der er plantet i nærheden, eller skal jeg anskaffe en ny sort til bestøvning?

Med venlig hilsen
Gitte Friis Hansen, december 2007

Svar

Da krydsningen Fragaria × vescana er en hybrid mellem skovjordbær, Fragaria vesca og havejordbær, Fragaria × ananasa, må bestøvning være biologisk mulig. Om den derimod også er praktisk mulig uden for laboratorierne, det afhænger af, om de to parter blomstrer samtidig. Jeg kender ikke blomstringstiden for ‘Königin Louise’, så det må vel i sidste omgang komme an på en prøve, – men det er som sagt bestemt et forsøg værd.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan skovjordbær bestøve havejordbær?