Hvorfor rådner mine store valnødder?

Jeg vil gerne vide, hvordan man opbevarer valnødder? Jeg har indsamlet dem, når de er faldet ned, og har opbevaret dem tørt, men de mugner. Valnødderne er meget store.

Med venlig hilsen
Jimmy Skov Hansen, december 2007

Svar

Det lyder som om du har gjort, hvad du kunne med hensyn til opsamling og opbevaring. Antagelig har du også haft dem lagt ud i et lag til en hurtig effektiv tørring lige efter opsamling og evt. skylning. Du kan se mere om høst og opbevaring af valnødder i artiklen Sådan gemmer du dine valnødder.

De store valnødder, du har, er antagelig dobbeltvalnødder, og disse har så store nødder, at de ikke egner sig særlig godt til at tørre til opbevaring. Nedenfor kan du se et foto af en dobbeltvalnød ved siden af en almindelig stor valnød.

Det bedste, du kan gøre, er at knække de resterende nødder og så enten bruge dem nu eller fryse dem ned. Valnødder mister noget af sprødheden og lidt af smagen ved nedfrysning, men de er fine nok til at bruge i bagværk, nøddepostejer og -pateer, salat m.m.

Du kan se mere om dobbeltvalnødder i svaret: Findes der rekorder for størrelsen af valnødder?

Dobbeltvalnød egner sig ikke til tørring og opbevaring.

Dobbeltvalnød egner sig ikke til tørring og opbevaring. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor rådner mine store valnødder?