Kan I anbefale en bog til brug i en lille frugtplantage?

En ven og jeg har anlagt en lille frugtplantage i foråret 2007, på hans landejendom. 40 æbletræer, 5 pæretræer og 5 blommetræer. Rent hobby. Vi blev inspireret af en ung frugtavler, der bor ikke ret fra, hvor vi bor. Den unge frugtavler købte træerne hjem til os, da hun selv skulle have nogle hjem. De blev plantet dagen før påske. Vi har også lavet vandingsanlæg.

Jeg har fået fin vejledning fra frugtavleren om beskæring, men alligevel melder der sig naturligt en hel del spørgsmål, og da jeg naturligvis ikke kan forstyrre hende i tide og utide, vil jeg gerne anskaffe mig en håndbog, som jeg selv kan studere. Måske en bog til undervisningsbrug i frugtavleruddannelsen? Både i drift, beskæring, sprøjtning, hvilke typer fuglekasser bør man anvende, anlæg og mm.

Vi har plantet træerne i »plantagen« i en lang række med 80–90 cm i afstand og bundet træerne op på tråd og bambusstokke. Vi vil gerne beskære sådan, at vi altid kan passe træerne, uden vi skal bruge stige eller andet.

Kan jeg få Jer til at anbefale hvilken litteratur, jeg bør anskaffe, og måske en kort vejledning i, hvordan jeg beskærer her i dette forår. Jeg fik at vide, at jeg skulle tænke på Dolly Parton, når jeg beskærer: Bred for neden, smal i midten og igen bred for oven.

Med venlig hilsen
Per Søndergaard, februar 2008

Svar

Jeg kan helt klart anbefale jer den helt ny bog »Frugt og bær« af Maren Korsgaard og Hanne Lindhard Pedersen. Den er udkommet i 2007, og er skrevet til de økologiske frugt- og bæravlere. Den omhandler dog ikke sprøjtning, men derimod økologiske metoder til at løse problemer med sygdomme og skadedyr.

I kan finde omtale af bogen i artiklen: Bøger om frugt og bær, hvor der også er omtale af andre bøger om frugt og bær.

Du kan finde beskæringsvejledning i bogen, også til den plantningsform, I har brugt. Men jeg vil lige understrege, at træerne har bedst af at blive beskåret i juli–august, hvor de bedst heler sårene, og hvor der er mindre tendens til at danne vanris. Frugtavlerne gør det om vinteren, fordi de her har bedst tid her. Hvis du vil beskære nu, så er det ved at være sidste udkald, inden foråret kommer.

Den allerbedste måde at lære beskæringen på er helt sikkert at invitere »jeres frugtavler« over i jeres plantage og få hende til at give jer en halv times kursus. Det kan være svært at læse sig til at beskære.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan I anbefale en bog til brug i en lille frugtplantage?