Hvordan passer jeg mit oliventræ til vinter?

Hver morgen checker jeg nattetemperaturen for og se hvornår mit oliventræ skal ind. Jeg har tidligere læst i »Havenyt«, at det skal have lidt frost før det tages ind for at det kan danne frugter.

Når nu jeg syntes det har fået det frost som er rimeligt, hvordan opbevarer og passer jeg det så i vinter? Jeg har drivhus. Vil det være et godt sted og opbevarer det?

Med venlig hilsen
Thomas Gade, november 2002

Svar

Ja, det er rigtig, at oliven skal have en smule frost for at kunne danne frugter og det kan godt klare nogle nætter på nul grader og lidt under. Men tag det så ind, da det kan risikere at tage skade hvis der pludselig kommer kraftig nattefrost.

Det er fint at opbevare træet i et køligt frostfrit drivhus eller i en havestue, da det godt kan lide lys og med fordel kan overleve et sted, hvor det ikke bliver for varmt.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan passer jeg mit oliventræ til vinter?