Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ?

Jeg vil gerne vide noget om dyrkning/beskæring af kvæder. Jeg har et lille æblekvæde-træ og det har haft en del blomster i foråret, men der kommer ingen frugter. Er kvæder selvbestøvende? Jeg har taget træet som et lille rodskud fra et stort gammelt træ i en baggård, hvor der bar frugter. Det store træ er nu blevet fældet.

Med venlig hilsen
Søren Tarp, november 2002

Svar

Kvæder er ikke selvbestøvende og da du har lavet træet som et rodskud fra et gammelt træ er der flere mulige årsager til dine kvaler. Faktisk kan det være en helt tilfældig kvædeart (Cydonia oblonga), som det gamle træ har været podet på. Det kan betyde, at den tilfældige kvæde, som har dannet grundstammen for det store træ, anvendes fordi den har nogle kvaliteter som grundstamme, men ikke på grund af kvaliteterne som frugtbærende træ. Derfor vil jeg nu mene, at du alligevel skulle have haft frugter. Du bør nok overveje at besøge en planteskole og se deres udvalg i kvæder og anskaffe dig et fremavlet eksemplar, således du kan være sikker på et godt resultat og delikate kvædefrugter.

Et par generelle råd til kvædedyrkning:

  • Træet skal have en lun placering
  • Kvæde blomstrer på årsskud, dvs. beskæringen skal foretages ved at udtynde kronens grene. Småklipperi i spidserne giver for det første ikke et pænt træ, og for det andet bortklippes blomsteranlæggene.

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ingen frugt på mit kvædetræ?