Lugter et figentræ kraftig og grimt?

Min kæreste og jeg har lige købt et figentræ, og efter at vi har sat det i vores havestue, der har direkte adgang fra stuen, er vores havestue+stue begyndt at lugte kraftigt af noget, der minder om kattepis. Lugter figentræer eller er vi uheldige?

Med venlig hilsen
Tobias Hansen, august 2008

Svar

Jeg har været ude og lugte til bladene på mit figentræ og nulre et blad. Det nulrede blad har en duft, men ikke af kattepis. Mit gæt er, at det er jorden i potten. Men det kan I finde ud af ved at komme den ned i en stor skraldesæk og så snører stramt til omkring stammen på figentræet. Måske er der brug en animalsk gødning – eller der er en hankat, som har strintet op af potten. I vil ikke kunne vaske den lugt af potten, hvis det skulle være tilfældet. Så må I udskifte potten eller sætte figentræet udenfor.

Figen trives i øvrigt fint på friland, hvis den plantes et sted med læ, og I ikke bor i et meget frostudsat område.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Lugter et figentræ kraftig og grimt?