Vil det give blommetræet problemer med jordtræthed, når der står kirsebærtræer i nærheden?

I går plantede jeg et blommetræ i min have. Plantehullet blev gravet midt på plænen i 8 meters afstand af en række mellemstore kirsebærtræer. Trods afstanden var jorden under græsset fuld af rødder fra kirsebærtræerne. Vil det give blommetræet problemer med jordtræthed? Kan jordtrætheden brydes ved at plante tagetes under blommetræet til sommer?

Blommetræet er en dækrodsplante af sorten »Opal« podet på grundstamme af Prunus ceracifera. Plantehullet er 1,5 meter i diameter og grundigt løsnet til 40 cm’s dybde, kalket og dækket med lidt kompost og et tykt lag visne blade efter plantning. Alle større rødder i plantehullet blev fjernet, og desuden skar jeg alle overfladiske rødder i plænen over i en bred cirkel rundt om blommetræet ved at stikke med spaden.

Med venlig hilsen
Ulrik Winther, november 2002

Svar

Normalt bør stenfrugt ikke følge stenfrugt, medmindre jorden udskiftes. Præcis som roser og kernefrugt (æbler og pærer) ikke bør plantes efter hinanden for at undgå »træt« jord. Da du har fundet rødder fra kirsebær i plantehullet, vil der sandsynligvis forekomme væksthæmning i større eller mindre grad. Hvis du vil være på den sikre side, bør jorden udskiftes på plantestedet, hvilket kan nås inden løvspring. Dog skal det nævnes, at jordtrætheden er mere udtalt, jo tættere på den ‘gamle’ stamme der plantes; i flere frugtplantager er det praksis at plante nyt mellem de gamle rækker, hvilket svarer lidt til din situation med eksisterende rodnet i plantezonen. Men træerne er her ofte af begrænset størrelse, med deraf mindre rodnet og der drypvandes, hvilket også har vist sig at have en god effekt. Generelt vil kraftige grundstammer og gode vækstbetingelser modvirke jordtræthedens væksthæmning, men forstyrrelser i form af kompakt jord, lavt gødningsniveau eller mangel på lys vil muligvis kunne øge vanskelighederne. Fænomenet varierer og det er svært umiddelbart at vurdere, hvor kraftig hæmning du står overfor.

Hvad begrebet jorddtræthed skyldes, er ikke fuldt afdækket. Nematoder, som ofte spiller en væsentlig rolle, kan ikke alene forklare alle tilfælde af jordtræthed. Der er sandsynligvis tale om en kombination af disse samt toxiner og mikroorganismer (bakterier og svampe). Disse må forventes at være tilstede i jord, der har haft kontakt med kirsebærtræets rødder. Uanset hvad årsagen er, vil det sikreste altså være at udskifte jorden. Kombination med bunddække af Tagetes erecta (eller Tagetes patula) vil have god effekt mod nematoder, men da der i forvejen findes rødder fra kirsebær i jorden, vil jeg ikke tro effekten bliver 100%, da de eksisterende rødder muligvis kan vedligeholde en del af ‘smitten’. Men blommetræet vil få et godt forspring. Du må dog forvente, at væksten kan være lidt nedsat i forhold til plantning i jomfruelig jord.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Vil det give blommetræet problemer med jordtræthed, når der står kirsebærtræer i nærheden?