Hvordan tørrer jeg mine valnødder?

Jeg er så heldig at vores gamle valnøddetræ giver mange nødder i år. Desværre ved jeg ikke, hvordan jeg behandler disse. Jeg har hørt, at de skal konserveres og tørres, men savner en egentlig opskrift. Jeg har også hørt, at hvis de ikke får den rette behandling kan de være giftige, er det sandt?

Med venlig hilsen
Vivi Clausen, oktober 2008

Svar

Ja, sommeren 2008 har været virkelig perfekt for dyrkning af valnødder. Og har man mange, er det en god ide at få dem gemt til senere brug – 100 g økologisk valnøddekerner koster omkring 30 kr. Og de hjemmedyrkede smager bedre.

Du kan finde en metode til at tørre dine valnødder i artiklen Sådan gemmer du dine valnødder.

valnødder til tørring

Det er vigtigt, at der er luft til valnødderne fra alle sider, når de tørres. De bør højst lægges i to lag med luft under, f.eks. på en bage- eller bradepanderist. Foto: Karna Maj

Det er rigtigt, at der ind i mellem er partier af nødder, som er inficeret med svampen aflatoxin, og at de så tilbagekaldes fra butikkerne. Jeg har for mange år siden, da paranødder af samme grund slet ikke blev solgt i en årrække, spurgt fødevaremyndighederne, om det kunne forekomme i hjemmetørrede valnødder og hasselnødder. Det mente de, at der var meget ringe risiko for.

Men det er en god regel kun at spise de valnødder, som ser fine ud, og aldrig spise meget mørke nødder eller nødder, hvor der er bare den mindste smule skimmel og mug inde i nødderne, når de knækkes. Når nødderne samles op dagligt og lægges til hurtig tørring med det samme, får man normalt helt fine nødder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan tørrer jeg mine valnødder?