Kan jeg beskære et gammelt blommetræ rimeligt kraftigt?

Kan jeg beskære et gammelt blommetræ rimeligt kraftigt? Det står i enden af min køkkenhave og tager en god del af lyset til beddende nedenunder. Min køkkenhave er meget lille så pladsen må og skal udnyttes. Er det muligt at fjerne hele grene der rager ud over beddet, uden at det går ud over frugtsætningen? Denne er meget variabel, fra overflod det ene år til en enkelt spandfuld det næste. Kan det i princippet beskæres ligesom æble så det får en meget åben krone?

Med venlig hilsen
Joahnne Nielsen, november 2002

Svar

Ja, den bedste form for beskæring af dit blommetræ vil faktisk være at foretage en udtynding ved at fjerne hele grene og dermed give kronen mere lys og luft og samtidig give beddet nedenunder mere lys. Du får selvfølgelig ingen blommer fra de nedsavede grene, men alternativt kan du foretage beskæringen efter frugtsætningen omkring september, hvilket rent faktisk er noget nær det bedste tidspunkt at foretage beskæringen på.

Så beskær endelig blommetræet efter æbletræsprincippet, hvor det gælder om at åbne kronen ved at beskære i form af hele grene.

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan jeg beskære et gammelt blommetræ rimeligt kraftigt?