Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder?

Vi har et gammel valnøddetræ, der er fra ca. 1920, og et yngre valnøddetræ. Af de forgående ejere af gården fik vi at vide, at hvis det ene træ blev fældet, kom der ikke flere valnødder, da de bestøvede hinanden.

Det yngre træ står midt i den terasse, vi gerne vil lave, så vi vil gerne have den væk. Men vi vil også gerne have valnødder, både til snaps og til at spise. Er det rigtig, at der skal være to træer for at få valnødder?

Vi har også fået at vide, at det nye træ er podet, så de er selv bestøvende. Hvis det er rigtig, kan vi så pode det gamle træ?

Med venlig hilsen
Bente Birk, marts 2009

Svar

Valnødder er i princippet selvbestøvende, men på nogle træer blomstrer hun- og hanblomsterne ikke samtidigt, så derfor er chancen for bestøvning større jo flere træer/sorter, der plantes sammen. Der skal nu nok komme valnødder på det gamle træ, selvom I fælder det nye. Måske ikke helt så mange, men valnødder skal I nok få.

At den nye sort er selvbestøvemde betyder blot. at det har hun- og hanblomstring samtidigt. Det er ikke umiddelbart muligt at pode bestøverkviste på det gamle træ, da podning af valnødder kræver meget varme.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder?