Er mine hindbær sommer- eller efterårshindbær?

Vi købte vores hus for godt 2 år siden, og der fulgte blandt andet en en del hindbærbuske med. Bærrene kommer i august – september. Nu skal de flyttes, og jeg havde regnet med at kunnet tage stiklinger af dem omkring på dette tidspunkt, men der er endnu ingen nye skud, der er kommet op af jorden. Den forrige ejer af huset fortalte mig, at det var vigtigt jeg fjernede de gamle visne stængler, men ikke på hvilkent tid af året jeg skulle gøre det.

Kan I ud fra dette fortælle mig, om det er sommer eller efterårshinsbær?

Med venlig hilsen
Sisse Brüel, marts 2009

Svar

Når du får bær i august–september, så er det efterårshindbær, og de beskæres i foråret helt ned til jorden.

Jeg tror, at hvis du ser godt efter, så er skuddene på vej op, og det er fint at plante hindbær lige nu. Når man planter efterårshindbær i foråret, skærer man ikke de gamle skud helt ned, men kun til en højde på 25 cm, og flytter hele planten. Ved at efterlade noget af den gamle stængel bevarer planten mere energi til hurtigt at danne grønne skud – man får jo let ødelagt en del af rodnettet og måske knækket nogle af de små nye skud ved flytningen. Skæres de helt ned, er der risiko for at planterne går ud. Hvis der kommer nye skud væk fra de gamle planter, kan du godt flytte dem, men de tager længere tid om at etablere sig, end de store planter fra sidste år.

Du skal ikke forvente den store høst af hindbær i år, når du flytter planterne.

Du kan læse om hindbær i artiklen Hindbær og mere om beskæring i artiklen Beskæring af hindbær og brombær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er mine hindbær sommer- eller efterårshindbær?