Hvorfor bærer min rosenbrombær ikke frugt?

Jeg har en stor og flotblomstrende Rosenbrombær, Rubus odoratus, men den sætter ikke bær.

Skal der en bestøver til og i så fald hvilken? Skal den have en vis alder eller hvad kan problemet være?

Med venlig hilsen
Grethe Iversen, marts 2009

Svar

Det er ikke let at sige, hvad der kan være grunden, men det er givetvis et spørgsmål om fremmedbestøvning. Så du skulle forsøge at få en aflægger fra en anden, der har planten.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at det ca. 1,5 cm store, postkasserøde bær smager surt og svagt aromatisk, men altså uden sødme.

Rosenbrombær

Rosenbrombær har de yndigste blomster. Billedet er fra Wikipedia og underlagt GFDL-licensen. Foto: Sten Porse

Du kan se flere billeder af rosenbrombær på: www.arborea.se

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor bærer min rosenbrombær ikke frugt?