Hvorfor sætter min rosenbrombær ikke frugter?

Min Rosenbrombær er stor og kraftig, og den blomstrer meget (hele sommeren), men i de 3 år jeg har haft den, har den aldrig haft et eneste bær, hvad er der galt, kræver den en bestøver, eller er der en anden forklaring.

Med venlig hilsen
Grethe Iversen, august 2009

Svar

Rosenbrombær er en smuk og frodig plante, men jeg har selv oplevet, at den ikke satte frugter. På Gartnerskolen, hvor jeg var lærer, findes der et langt bed med denne plante, og dér er der frugter på hvert år. Så jeg gætter på, at der mangler en bestøver. Planten bliver nemlig formeret ved deling, og så kan evnen til normal formering fortabes. Mit råd må derfor være, at man bør finde en plante, der vitterligt bærer frugt, og få sig en aflægger derfra. Med den som bestøver skulle problemet være løst.

Læs mere om Rosenbrombær på Wikipedia

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor sætter min rosenbrombær ikke frugter?