Hvordan kan jeg så ægte kastanje?

Jeg har på en tur til Berlin været så heldig at finde et træ med ægte kastanie og »fandt« et par flotte kastaniefrugter. Hvordan, hvornår og i hvad skal jeg så/sætte disse frugter for at få et par dejlige træer i min have? Skal de forspires? Er det en ide at så dem i krukker i vores havestue (der er frostfri)?

Med hensyn til bestøvning så har jeg en almindelig hestekastanie i haven, kan det være en fordel/ulempe?

Med venlig hilsen
Jan Bylund, september 2009

Svar

Det er en god idé, at så kastanjerne i krukker i havestuen. Så vil de fremspire naturligt i april/maj. Det er vigtigt, at du holder jorden i krukkerne fugtig vinteren igennem. I september 2010 kan du så forsigtigt plante træerne ud på blivestedet. De har bedst af at overvintre udendørs.

Hestekastanje er uden værdi som bestøver for spisekastanje, men dine frøplanter kan bestøve hinanden indbyrdes, når blomstringen sætter ind efter 3–5 år. Held og lykke med projektet.

Spisekastanie

Ægte kastanje, Castanea sativa, er let genkendelig på de meget stikkende frugter. Træet har smukke grønne blade og angribes ikke af det minermøl, som nu er et stort problem for de mange almindelige kastanjetræer. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan kan jeg så ægte kastanje?