Hvor finder jeg et Kumoi træ?

Jeg har smagt en frugt, som ejeren af frugttræet mener hedder: Kumoj. Træet er købt gennem det Hollandske firma »Bakker«, for ca. 25 år siden. (Stavemåden af »Kumoj« er lidt usikker – i følge ejeren af det oprindelige træ.)

Frugten er en blanding af æble og pære. Frugten er som et stort æble, og det er modent, når det er gulligt i farven. Inden den gule farve kommer frem, er frugten brun.

Træets ejer gav for 5 år siden en anden person en kvist, som så blev podet på et almindeligt æbletræ. Der er i dag frugter af Kumoj på dette æbletræ.

Jeg kan ikke finde dette specielle »Kumoj-træ« nogen steder, så hvis I ikke har et bud på, hvor et sådan træ kan købes, så må jeg nok også prøve med pode-løsningen. Jeg har dog ingen viden om podning af træer, så det ville jo være nemmest, hvis træet kan købes »færdig-lavet«.

Med venlig hilsen
Anne Krogh, oktober 2009

Svar

Jo – den kender jeg. Det staves bare med i, altså »Kumoi«. Kumoi er en japansk æblepære. Smagen er god i ganske få dage, og den podes normalt på en vildpære for at få et længelevende træ.

Jeg lavede nogle stykker for år tilbage og har lige for 14 dage siden solgt den sidste. Der går ikke en om året, så fremover bliver det specialopgave at lave dem – altså på bestilling hos Frugttræsplanteskolen De gamle sorter.

Der er sikkert meget få eller ingen planteskoler, der har dem på lager. Jeg har dog fundet, at Lundhede planteskole har Kumoi eller Nashi pære, som den også kaldes, på deres liste – om de har den, kan en forespørgsel give svar på.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor finder jeg et Kumoi træ?