Hvilken grundstamme skal bruges til æbletræer på sandjord?

Jeg har store drømme om at få en lille æblelund i min have. Men i den del af haven, hvor der er plads til æbletræer, er der ikke særlig langt ned til undergrunden, som er sandet og gruset. Hvilken slags æbler/grundstamme skal jeg vælge? Og vil det være en god idé at fylde plantehullerne op med muld/kompost på de steder, hvor æbletræerne plantes?

Med venlig hilsen
Brit, januar 2010

Svar

Fin ide med en »abildgård«, som det hed i gamle dage.

Når du har sandet jord, er det nødvendigt med træer, der får pælerod, for ellers mistrives dine træer. Det vil sige, at dine træer skal være på vildstamme/frøstamme, som bare er to betegnelser for samme rod. Og alligevel skal der passes på med vanding i de første år, så snart der bliver tørt om sommeren. Der skal vandes, før du kan se at bladene på træerne begynder at hænge.

Desuden skal du finde nogle af de sundeste sorter, som trives, hvor du bor – og jo længere vest og nord i Danmark, du befinder dig, jo mere indsnævres antallet af sorter, der vil trives godt. Heldigvis er der stadig mange sorter, der kan bruges, men der skal altså vælges nogle fra, som ikke er sunde nok til din jord.

Hvis du kan komme til at lave rigtig store plantehuller, hvor du fjerner noget af sandet/gruset og erstatter det med ler, vil du kompensere for meget af det, træerne kan komme til at lide under, når jorden tørrer ud. Du kommer en trillebørfuld ler i hvert hul – gerne i midten af hullet, så dybt, du nu gider grave.

Komposten kan lægges oven på jorden og være med til at holde ukrudt og græs væk. Egentlig har træerne ikke brug for gødning af betydning de første år, men når de begynder at komme i god bæring, bliver der gradvist mere brug for gødning, og kompost er her rigtig fint. Husk godt omsat dybstrøelse fra heste, får eller kreaturer er rigtig godt. Uegnet til direkte brug er gødning fra høns, duer, kaniner og mink – det bør i stedet blandes i kompostbunken, inden det bruges i haven, da det er meget kvælstofholdigt.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilken grundstamme skal bruges til æbletræer på sandjord?