Hvorfor skal podestedet på frugttræer være over jorden?

På jeres hjemmeside under frugttræer- og buske skriver i at podestedet på æbletræet skal være omkring 10–15 cm over jorden. Min fars barndomsråd fortalte det modsatte. Hvad er forklaringen på at podestedet skal være over jorden, og gælder det generelt for frugttræer?

Med venlig hilsen
Thomas, marts 2002

Svar

Podestedet skal være over jorden for at undgå roddannelse fra podekvisten eller det senere frugtbærende træ. Roddannelsen må således kun kunne ske fra grundstammen. Derfor skal podestedet være mindst 10 cm over jorden.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor skal podestedet på frugttræer være over jorden?