Kan frøformering af ægte kastanie anbefales?

Jeg har 20 frøsåede ægte kastanier, som til efteråret er færdige til at plante på et blivende sted. Jeg er i tvivl, om de vil bære gode kastanie nødder, eller om det forholder sig som med frøsåede æblekærner, hvor man ikke kender afkommet.

Hvis det anbefales at pode, vil jeg dertil kunne bruge mine frøsåede ægte kastanier?

Med venlig hilsen
Birtha Toft, august 2010

Svar

Med kastanjerne er det lige som med æbletræerne, at man ikke kender afkommets egenskaber ved frøudsæd. Imidlertid er kastanjerne ikke forædlet så hårdt som æblerne, og flere af de frøformerede træer vil derfor have acceptable egenskaber. Nok ikke så store og fine kastanjer som på de franske kloner, men absolut brugbare. Blomstringen/frugtsætningen skulle begynde, når træerne er 5–6 år gamle, og jeg mener, at det er værd at vente på.

Hvis du alligevel beslutter dig for at plante podede træer, kan du fint anvende dine frøformerede som podeunderlag/grundstammer.

Ægte kastanje

Ægte kastanjer på et ungt kastanjetræ i Lars Westergaards Planteskole. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan frøformering af ægte kastanie anbefales?