Er bestøvningen god nok mellem to hasselsorter?

Jeg har fået i alt 4 hasselbuske i gave: 2 stk. Zellernød og 2 stk. Halleske Kæmpe.

Jeg har læst mig frem til at tidspunkt for bestøvning ikke er ens for alle hasler, da nogle blomstrer tidligt og andre sent. Vil mine 2 slags hasselbuske kunne bestøve hinanden optimalt (rent tidsmæssigt), eller skal jeg ud og supplere med en 3. sort? Og i så fald hvilken sort skal jeg vælge?

Med venlig hilsen
Peter Nyborg, oktober 2010

Svar

Jeg ville supplere med en ‘Lamberts Filbert’, der blomstringsmæssigt ligger midt imellem de to andre.

Halleske Kæmpe er en god all-round bestøver. Zellernød blomstrer for tidligt for de fleste.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er bestøvningen god nok mellem to hasselsorter?