Kan blåbær og tyttebær gro i bunden af lys granskov?

Jeg har en 6 hektar stor have med rigeligt dyreliv, stor sø, og granskov. Jeg står og vil have nogle blåbær og tyttebær plantet, men er det muligt at plante dem i granskoven? Den er ikke tæt bevokset, ikke stor, og pletvis sol til skovbunden.

Hvis jeg kunne spare nogle penge på at købe sphagnum, ville det være dejligt, hvis jeg kunne bruge noget jord fra granskoven til bedet? Altså hvis det er muligt?

Med venlig hilsen
Jakob Sørensen, marts 2011

Svar

Det er nok tvivlsomt, om tyttebærplanterne får lys nok under træerne, men hvis ellers der kan skaffes vand nok, vil blåbærrene gro fint i nåletræernes sure førne (»jord«).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan blåbær og tyttebær gro i bunden af lys granskov?