Er mit abrikostræ i drivhuset færdigt?

Jeg har nu haft et abrikostræ i drivhuset og fået nogle helt fantastiske frugter, meget søde og saftige. I år blomstrede det flot og der var sat 10 fine frugter, nu går træet ud, det hænger som om det mangler vand, men den er vandet, som vi plejer, og der sidder et rør ned til roden netop for at give vand nok. De andre år har det intet fejlet og vi har ikke sprøjtet med noget. Kan den komme igen hvis jeg klipper den tilbage eller er det bare slut (tror jeg desværre).

Med venlig hilsen
Christa Stensig, maj 2011

Svar

Desværre kan jeg ikke finde årsagen til problemet ud fra de oplysninger, der er givet, men under alle omstændigheder kan det bestemt betale sig at forsøge en nedklipning. Se efter, om vækstlaget (det er laget mellem ved og bark) er grønt på snitfladen, og hvis det er det, er resten af grenen levende og har en chance for at leve videre. Snitflader med brunt vækstlag er døde, og man må klippe igen et stykke længere inde ad grenen eller eventuelt fjerne den helt ved sit udspring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er mit abrikostræ i drivhuset færdigt?