Er vores figentræ vinterskadet?

Vi har et figentræ stående i haven, som de sidste 4 år har givet en masse frugter og er begyndt at sætte knopper i maj/juni måned. Men nu står det det bare tomt og uden knopper. Kan det have taget skade af den hårde vinter, og kan man evt. redde det ved at skære det helt ned?

Med venlig hilsen
Kim D. Jensen, maj 2011

Svar

Nyt figenskud

Et nyt skud direkte på et stort figentræs stamme først i juni. Foto: Karna Maj

Du skal være tålmodig og se, om ikke der kommer nye skud på grene, stamme eller helt nede fra jorden. Jeg har tre figentræer i forskelligt størrelse, som også så helt døde ud. De er nu begyndt at sætte nye skud. Et kommer med nye skud fra jorden – det er et helt lille. De to andre kommer med skud lidt spredt på grenene. Det store figentræ på godt 4 m højde skyder også med nye skud på de tykke grene. De to af træerne har først fået nye skud inden for den sidste uge. Nu pibler de frem.

Er træet dødt, kan du ikke bringe det til live ved at skære det tilbage. Er der liv i det, kommer der nye skud, uden at du gør noget. Vores figenekspert Lars Westergaard siger, at der er intet i vejen for at skære ned til friskt væv nu, da figentræer er gode til at skyde fra roden om nødvendigt.

Jeg vil dog vente med at beskære til bliver juli, og jeg kan se, hvilke dele, der er døde og skal skæres væk. Selv midt i juni kommer der dag hver dag nye skud frem på mine figentræer. I juli vil jeg også overveje at beskære for at få et harmonisk træ eller busk igen. Men lige nu vil jeg lade træet beholde de blade, som det sætter, så det mister mindst energi og kommer hurtigt i gang med fotosyntesen.

Figengrene med vinterskade

Der er ikke tvivl om, at en del grene er vinterskadede og helt tørre, men pludselig dukker der et par grønne skud frem først i juni. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er vores figentræ vinterskadet?