Hvorfor bliver hindbær lyslilla og »går i stå«?

Vi er første år i en ny have, hvor der til vores store glæde er hindbær. Desværre ser det ud til at nogle af planterne udvikler sig uheldigt – i stedet for at vokse bliver hindbærrene nærmest lyslilla – ikke som et lag der kan skrabes af. Samtidig ser det ud til, at bladene på de planter bliver lyse og får gule pletter. Jeg har ledt og Googlet billeder, men kan ikke finde noget, der ligner. Har I et bud? Det skal siges at jeg ikke har tyndet nok ud, mens tid var, så de står tæt, og de nye skud fra i år er også mandshøje nærmest, så der er trængsel.

Med venlig hilsen
Birgit Christensen, juni 2011

Svar

Grå hindbær

Et lidt dårligt billede, men det viser de grålilla hindbær. Foto: Karna Maj

Jeg vil tro, at du allerede nu kan se, at hindbærrene vokser og er på vej til at blive store og tage farve. Den lysegrå farve er et helt normalt udviklingstrin for hindbær, og man kan godt tro, at der er noget i vejen. Jeg har forsøgt at finde nogle billeder af den »grå periode«, men det er jo normalt de modne hindbær, man fotograferer.

Bladfarven skyldes antagelig trængsel og måske for lidt næring til de mange planter. Men det vil ikke forhindre, at I får en hel del hindbær, måske mindre end de kunne være blevet. Husk at hindbær skal have fugtig jord fra bærrene dannes og til høsten er overstået.

Hindbær der står for tæt

Her er et udsnit fra mit hindbærbed, hvor bærrene også er grålige og bladene er lyse på grund af for mange planter. Vi har faktisk i dag spist rigtig mange fine røde hindbær netop her. Foto: Karna Maj

Sommerhindbær skal efter endt bærhøst have klippet de grene ned, som har givet bær, og derefter skal bedet gødes. Se gødningsmængde i artiklen Gødningsmængder til køkkenhaven. Er der mange nye skud, så udtynd dem til 8–12 skud pr. m. Se mere om hindbærdyrkning i artiklen Hindbær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor bliver hindbær lyslilla og »går i stå«?