Modner de små grønne figner?

Jeg har et figentræ, som er ca. 1 meter høj. Der er 8 figner på det, som er ca. 5 centimeter. De er grønne. Modnes de i år eller falder de af? Hvad gør jeg ved det.

Med venlig hilsen
Egon Persson, september 2011

Svar

De frugter, som kan nå at modne i det danske klima, er næsten et helt år undervejs. De ansættes i september i bladhjørnerne på korte skud, som er dannet i vækstsæsonen. De skal således overleve vinteren som ærtestore eller endnu mindre frugter, for at der kan komme modne figner. I maj – samtidig med at figentræet får blade – begynder disse figner at vokse, og de modner i august–september måned.

Lige nu er de overvintrede figner ved at modne – store og på vej til at blive brune, hvis de ikke allerede er modne. Jeg er derfor ret sikker på, at dine 5 cm store grønne figner er ansat hen over sommeren, og at de ikke når at udvikles og modnes – i hvert fald ikke i et normalt dansk efterår på friland. De vil blive siddende på træet og falde af næste forår – træet trækker energi ud af dem, inden de skrumper ind og falder af. Man kan vælge at fjerne dem her i efteråret, for at træet ikke skal bruge flere kræfter på dem. Om det er bedst at lade dem sidde eller fjerne dem, findes der ingen sikker viden om.

Hvis dit lille figentræ står i en stor potte eller krukke, kan du prøve at sætte det ind i drivhuset, hvis du har et sådant. Så er der en lille chance for at få modne figner ud af det.

Derimod skal du ikke fjerne de helt små figner, som lige nu dannes i bladhjørnerne, da det er dem, der kan overleve vinteren og give modne figner næste forår. Selvfølgelig forudsat, at vinteren ikke bliver så hård, at de ødelægges som sidste vinter, hvor store grenpartier frøs tilbage. I år er det få figentræer, som bærer modne frugter.

Du kan læse mere og se forklarende fotos i artiklen Beskæring af figen

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Modner de små grønne figner?