Hvordan beskærer jeg mit espalierede æbletræ?

Jeg har et Ingrid Marie-æbletræ, formet til espalier. Det er ca. 2,5 meter højt. Jeg skal nu have skåret ½ meter af toppen. Toppen skulle så gerne dele sig i 2 sidegrene til espalier, som resten af træet. Hvordan gør jeg og hvornår gør jeg det?

Med venlig hilsen
Bjerring Andersen, marts 2003

Svar

Det er absolut sidste udkald for beskæring, da saftstigningen går i gang i træet og resultat kan blive blødning fra såret. Almindeligvis skal der beskæres i august eller sen vinter (før 15. marts). Måske kan du nå det nu – ellers efter løvspring omkring 1. juni. Når æbletræet har fået beskåret toppen bryder hvilende sideknopper senere på foråret. Vælg dem, der har den mest optimale retning og fjern overskydende. For at få disse »afrettet« kan du sætte en klemme fast umiddelbart over skuddet, så det tvinges ud i mere vandret retning. Når kvisten er stærk nok, kan du enten binde den ned eller hænge et tyngende lod i, som tvinger den til fortsat vandret vækst. Pas på at den ikke knækker.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan beskærer jeg mit espalierede æbletræ?