Er der nogle regler for hvor høj alkoholprocent hjemmelavet cider må have?

På jeres side har i et afsnit om æblecider, hvor i skriver, at cideren kan have en alkoholprocent op til 6%. Det syntes jeg er højt, så derfor vil jeg spørge; Er der nogle regler for hvor høj alkoholprocent cider må have? Jeg vil gerne selv fremstille cider og vil derfor også gerne vide om alkoholprocenten i cider kan måles med et vinometer? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Maiken Jensen, marts 2003

Svar

Cider er gæret æblemost. Æblemost indeholder så meget sukker, at alkoholindholdet naturligt bliver 4–6% afhængigt af hvor modne æblerne er. Den svenske sodavandscider indeholder mindre alkohol, men også mindre æblesaft og mest vand – derfor lavere alkoholprocent.

Et vinometer duer ikke til at måle alkoholprocent. Køb en Oechslevægt og mål sukkerindholdet i æblemosten. En omregningstabel fra Oechsle til alkoholprocent kan så fortælle dig, hvor meget alkohol din cider vil komme til at indeholde, hvis den gærer helt ud.

Du kan læse mere om emnet sukker –> gæring –> alkohol i bogen Vinavl i Danmark af Benny Génsbøl og Jens Michael Gundersen.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er der nogle regler for hvor høj alkoholprocent hjemmelavet cider må have?