Hvorfor falder blommerne af?

Vi har et blommetræ, som er 3 år gammelt. Anden sommer kom der nogle få, men gode blommer, men sidste sommer kom der en del, men allesammen nåede ikke helt at blive modne. Der kom noget harpiksagtigt på og de faldt alle sammen af. Så de blev ikke til noget. Hvad er der galt og er det noget vi kan gøre noget ved?

Med venlig hilsen
Dan Frederiksen, marts 2003

Svar

Du har blommeviklere i blommerne. De lægger æg på frugterne, hvorefter larverne kravler ind gennem overhuden og minerer i frugtkødet. Netop saftdråben på frugten er et særligt kendetegn på blommeviklere. Selve blommerne ændrer farve og falder til jorden, hvorefter larverne kravler i ly i barksprækker o.l. og forpupper sig omgivet af spind. Det eneste du kan gøre for at undgå at de angriber slemt igen er at sætte mejsekasser op, omend det er ved at være for sent mht til første kuld. Men op med kasser aligevel, hurtigt. I starten–midten af juli vikles noget bølgepap om blommetræets stammer og pæle/træer i nærheden i ca. 40 cm’s højde. Her vil en del af årets nye larver gemme sig for at overvintre. I oktober fjernes bølgepappet og brændes.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor falder blommerne af?