Hvorfor er der ingen ribs på de kraftigt beskårne buske?

Min mors ribs buske blev skåret voldsomt ned sidste år, da de var så angrebet af bladlus, at vi syntes, det var den bedste løsning. De er blevet til smukke buske igen, men der er bare ingen ribs. Hvad er årsagen til det?

Med venlig hilsen
Ragnhild Thulstrup, juni 2012

Svar

Svaret er ret enkelt – I har fjernet alle grene med blomsteranlæg. Der kan selvfølgelig også være tale om en supplerende frostskade – hvis der har været blomster på nogle af de resterende grene.

Nye skud på ribs giver først høst 3. år. Ribs skal i modsætning til solbær ikke skæres ned så ofte, hvor man ved solbær fjerner ca. 1/4 af alle grene hvert år efter at busken er blevet ca. 5 år. Solbær giver bær fra 2. år.

Ribs bliver ved med at give fuld høst på selv ret gamle grene, men bærrene bliver lidt mindre efterhånden, men ikke udbyttet. Jeg behøver næppe at sige, at det er en god ide kun at beskære få grene ad gangen, når buskene igen trænger til lidt fornyelse.

Buskene ville have overlevet angrebet af bladlus, og der ville ikke have været større risiko for nyt angreb i år, end der er nu. Bladluseangreb kan være irriterende at se på, men buske og træer overlever, og oftest æder bladlusenes naturlige fjender bladlusene i løbet af en fjorten dags tid. Man skal bare have lidt is i maven. Plant evt. nogle insekt blomster lidt fordelt i haven, som kan sikre, at der findes nyttedyr til at æde bladlusene.

Din mor må trøste sig med, at hun har fået nogle flotte buske med nye skud, som vil give masser af fine bær i 2014 og mange år fremad.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor er der ingen ribs på de kraftigt beskårne buske?