Min figen sætter nye blade i november – hvad gør jeg?

Jeg har en figen, som jeg har taget ind for vinteren. Den står i et hjørne med lidt lys, men langt fra radiatorer. Den er allerede begyndt at få små blade her sidst i november. Er det ikke meget tidligt? Gør det noget?

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Sebastian, november 2013

Svar

Det gælder for figentræet som for alle andre middelhavsplanter, at de kræver mest muligt lys og lav temperaturer (0–5 grader celsius) for at kunne klare overvintringen.

Derfor er det meget risikabelt at tage figentræet ind. Det ville være bedre for det at at stå i en lys og kølig, men frostfri kælder eller et frostfrit udhus. Kan det ikke skaffes, må man i stedet stille træet i læ på nordsiden af et hus og vinterdække det med granris og blade eller vintermåtter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Min figen sætter nye blade i november – hvad gør jeg?