Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres?

Jeg har en 4–5 år gammelt hjertevalnød, som ikke har været beskåret. Nu har det en smuk savannefacon og bærer for første gang. Men grenene er meget lange nu, og jeg kan ikke se, hvordan det kan blive ved; det må skulle beskæres – men hvordan?

Med venlig hilsen
Bodil Witt Dahlin, oktober 2014

Svar

Så snart hjertenødderne er nede kan du korte årsskudene af til passende længde, så de ikke hænger. Det er en god idé, at gøre det inden bladene falder af.

Lad gerne hjertenødderne ligge en månedstid på plænen. Så går den grønne skal i opløsning.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres?