Skal jeg beskære hindbær i vinter for at få ormefri hindbær?

For to år siden fik jeg et godt råd vedrørende mine ormebefængte hindbær, – jeg skulle bare skære dem helt ned i vinteren, så ville jeg efterfølgende få en ormefri sæson. Det gjorde jeg så sidste vinter med et helt fantastisk resultat – stort set ingen orm overhovedet, og oven i købet nogle fantastisk store bær.

Nu er mit spørgsmål om jeg skal skære dem ned igen i vinter for at få samme resultat, eller om jeg kan vente til næste vinter, og alligevel får ormefri bær til sommer?

Med venlig hilsen
Finn M. Hansen, december 2014

Svar

Hindbær skal beskæres hvert år. Og der er to forskellige typer hindbær, som skal beskæres på hvert sit tidspunkt. Se artiklen Beskæring af hindbær og brombær.

Du har været så heldig, at dine hindbær er efterårshindbær. Derfor kunne du beskære dem om vinteren og få flotte hindbær i den følgende sæson. Efterårshindbær blomstrer på 1. års skud og sætter bær 1. år.

Hvis dine hindbær havde været almindelige hindbær, så ville du ingen hindbær have fået sidste sommer, da de blomstrer og sætter bær på 2. års skud.

Efterårshindbær skal beskæres i det helt tidlige forår, start af marts. Man kan også gøre det om efteråret. Hvis de ikke beskæres på det tidspunkt, sætter de bær i et mindre omfang på de gamle skud ca. samtidig med de almindelige sommerbærende hindbær.

Det er tidspunktet for hindbærrenes blomstring, der afgør, om der kommer larver i hindbærrene (det man populært kalder orm). Når efterårshindbær blomstrer, er der ingen hindbærbiller til stede.

Læs mere om hindbærsnudebillen

Så ja, du skal beskære dine efterårshindbær omkring 1.marts. Og så får du store flotte hindbær uden orm.

Hvorfor er der så overhovedet nogen, som dyrker de almindelige sommerhindbær, vil nogen måske tænke. De sommerbærende har en lidt anden smag, og smager fantastisk og har den hindbærsmag som de fleste er opvokset med. Og så giver de rigtig stort udbytte på kort tid, så de er bedst, hvis man også går efter at producere marmelade og lægge i fryser i stor stil. Efterårshindbær giver en lang periode med mindre udbytte pr. dag. Men de smager også dejligt, og det er attraktivt at kunne spise hindbær som minimum i august og september, og ofte også lidt bær i oktober.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal jeg beskære hindbær i vinter for at få ormefri hindbær?