Er det godt at blande spagnum i sandjord til frugttræer?

Jeg har 2 alm. æbletræer, som jeg gerne vil plante et sted, hvor der 40 til 60 cm nede er gammel fjordbund (sand) Jeg forestiller mig at grave et forholdsvis stort hul med plads både til siderne og under rodklumpen. Det jeg graver op, vil jeg så blande med spagnum 1:1 og plante de 2 nye træer i det. Jeg regner med på den måde at tilføre jorden noget humus, som træerne kan få fat i.

Er det en brugbar løsning, og er det godt at bruge spagnum ved plantning af nye frugttræer?

Med venlig hilsen
Bue Grunnet, januar 2015

Svar

Det er rigtig tænkt, at der skal noget organisk materiale og humus til for at få et godt resultat med æbletræer i sandjord. Men spagnum er ikke særlig godt, det kan faktisk give et negativt resultat. Hvis det bliver tørt, er det ikke til at vande op, og ofte klasker det sammen og giver dårlige iltforhold, og så er det oven i købet med til at ødelægge højmoser og er samtidig dyrt.

Jeg vil forslå, at du laver et godt stort hul, 5cm dybere end roden/potteklumpen. Så løsner du jorden under med en greb. (måske er det ikke nødvendigt i den sand, du kommer ned i, men gør det for en sikkerheds skyld).

Sæt træet i hullet og plant ikke dybere, end det har stået i planteskolen. Rodhalsen skal lige være synlig. Kom en blanding af grov kompost og din almindelige jord omkring planten. De øverste 5–10 cm fylder du en god grov kompost i. Har du ikke selv kompost, må du bruge den kommunale kompost blandet med din egen jord. Vand godt til jorden er mættet med vand. Fremover lægger du hvert år en grov kompost ovenpå på jorden.

Og vigtigt, der må ikke vokse græs omkring træet i en diameter på ca. 75 cm (græsset stjæler både næringssalte og vand).

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er det godt at blande spagnum i sandjord til frugttræer?