Kan troldhassel trives i stor balje?

Kan man plante en troldhassel i en stor balje – på størrelse med en murerbalje?

Med venlig hilsen
Dorrit Højrup, marts 2015

Svar

Ja, en troldhassel kan godt vokse i en stor balje af den angivne størrelse.

Der er dog et par ting at være opmærksom på:

  1. Det er meget vigtigt at baljen er godt afdrænet, dvs med huller i bunden og sten/lecanødder som det nederste lag.
  2. Planten kan ikke tåle rigtigt hård frost om vinteren, så skades haslens rødder (under -10°C). Derfor kan det være nødvendigt at sætte baljen ind i et skur/garage i særligt kolde perioder.

God plantning…

Redaktionen: Murerspande og murerbaljer kan indeholde problematiske stoffer. Se svaret: Er det forsvarligt at dyrke planter i murerspande af PVC?

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan troldhassel trives i stor balje?