Skal jeg klippe topskuddet tilbage på den ny figenplante?

Jeg har lavet 3 nye figenplanter foråret 2014. Jeg tog dem ind i potterne her i vinter og satte dem i husets koldeste rum. Så er de blevet ved med at vokse hele vinteren, og nu er de to ca. 80 cm høje, men den tredje 145 cm. Ingen har fået sidegrene. Skal jeg nu bare lade dem vokse videre som træer, eller skal jeg klippe toppen af, så de skyder sidegrene? Og i så fald, hvor skal jeg klippe.

Med venlig hilsen
Hanne Flensborg Thomsen, marts 2015

Svar

Du skal klippe toppen tilbage, således, at du får sideskud med nye topskud.

Det er nemlig her, at næste års figner dannes. Jeg ville klippe over 4–6 knopper (blade), men det er en smagssag hvor høj stamme, du ønsker på dine planter.

God vækstsæson,

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal jeg klippe topskuddet tilbage på den ny figenplante?