Kan man en hindbærplante og få bær?

Kan en hindbærplante plantes alene, eller skal der være 2 planter for at det kan give bær.

Med venlig hilsen
Jørgen Cappelen, april 2015

Svar

Hindbær er selvbestøvende. Derfor kan du nøjes med at plante en plante og få bær.

Men bærrene bliver større og flottere, hvis bierne hjælper til med bestøvningen og sikrer, at pollenet bliver overført til alle støvfang i blomsten. Det er nødvendigt for, at der kan udvikles flest mulige småbær i den sammensatte frugt. Hvis det ikke sker, kan man opleve bær, som hænger dårligt sammen og går itu, når man plukker dem.

Manglende bibestøvning medfører en betydelig nedgang i udbyttet – undersøgelser har vist, at hos visse sorter er det op til en halvering.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man en hindbærplante og få bær?