Etiketten siger, at ‘Issai’ ikke er spiselig – er det rigtigt?

Netop hjemkommet med 2 planter af stikkelsbær, Actinidia deliciosa ‘Issai’, ser jeg til min skræk at der på etiketten er kryds over feltet om spiselighed. I min søgen på nettet finder jeg godt nok ‘Issai’ men der er A. arguta ‘Issai’.

Mit spørgsmål er derfor, er der flere der hedder det samme? Eller er mærkningen en fejl?

Skal der være både han- og hunplanter for at få frugter?

Jeg håber I kan svare mig på dette.

Med venlig hilsen
Karin Sørensen, juni 2015

Svar

Der er generelt ved at trænge til at blive strammet op omkring etiketter og mærkning af planter. Problemet er, at en meget stor del af planteproduktionen sælges gennem kæder, hvor der ikke er personale med den tilstrækkelige viden omkring de forskellige planter. Derfor slipper der mange fejl igennem systemet, når der laves etiketter. Det vil i praksis sige, at mange af de fejl, som grafikerne laver når de opsætter etiketterne til de enkelte kæder, ikke bliver fanget.

Det er en fejl, hvis Actinidia arguta ‘Issai’ er mærket som ikke spiselig. Den kan ligesom alle andre stikkelsbærkiwi spises.

Til spørgerens orientering er det rigtige latinske navn for stikkelsbærkiwi Actinidia arguta efterfulgt af sortsnavnet, i dette tilfælde ‘Issai’. Der er blevet en tendens til at planterne kun mærkes med sortsnavnet. Derfor de forskellige svar, når der søges via Google. Så svaret er at der er tale om en fejl og en mangelfuld mærkning.

Actinidia arguta ‘Issai’ beskrives som selvbestøvende og kan efter sigende ikke bestøve andre stikkelsbærkiwi.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Etiketten siger, at ‘Issai’ ikke er spiselig – er det rigtigt?