Kan man spise nødder af troldhassel, som er sorte i den ene ende?

Jeg har en flot troldhassel i haven, som i år har givet rigtig mange nødder. Er da noget i vejen med at samle nødder, som er faldet på jorden og spise dem?

Hvad skyldes det, at nogle af nødderne er sorte i den »ene ende«?

Med venlig hilsen
Palle Sigmundsson, november 2015

Svar

Du kan fint spise nødderne fra troldhassel. De er små, men normalt af meget fin kvalitet.

Det kan godt være, at du skal springe dem over med »black tip«, en lagersygdom der kommer, når kernerne ikke bliver tørret hurtigt nok ned.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man spise nødder af troldhassel, som er sorte i den ene ende?