Hvorfor kommer der ingen ferskner?

Mit ferskentræ er nok 8 -10 år gammelt og selvbestøvende. Jeg har det i drivhuset de første år havde et par ferskner – siden da har det aldrig fået blomster el tegn på frugt.

Kan der være mulighed for frugt, el skal jeg bare tage det væk.

Med venlig hilsen
Inga Clausen, maj 2016

Svar

Det er lidt af et mysterie, men der er desværre flere forskellige mulige årsager. F.eks:

– Træet er kommet til at stå ved for lidt lys -blomster dannes og fremkommer kun i solen
–Vækst og beskæring kan være kommet ud af balance pga for hård beskæring.

Der er flere andre muligheder, og endelig er det helt normalt at et ferskentræ springer et år eller to over med frugtsætningen.

Jeg er ked af at jeg ikke kan give dig et entydigt svar, måske er der en af læserne der har en bedre forklaring.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ingen ferskner?