Hvad er en stenhård pæreligende frugt som er lodden på mit træ?

Hvad kan det være? er det noget som man kan spise og hvordan tilbereder man den?

Med venlig hilsen
Kurt, september 2016

Svar

Jeg er ret sikker på at det er et kvæde træ du har. Ja kvæderne kan sagtesn spises og smager ganske dejligt. Men kvæderne er slet ikke klar endnu.

Hvis det er en pærekvæde du har, er kvæderne, grålige, dunede, pærelignende frugter. Hen mod efteråret vokser frugterne til, filtlaget virker tyndere og ved modning er det næsten helt væk, tilbage er store flotte citrongule pærekvæder. Under modningen dufter frugterne sødt og dejligt. De skal ind, inden der kommer en periode med megen frost. Men enkelte frostgrader kan de godt tåle.

Foto: Pixarbay

Du kan ikke spise kvæderne rå, men du kan have dem liggende i frugtskålen til langt efter jul uden at koge eller sylte dem. Så dufter de skønt i hele stuen.

Du kan lave gele, kvædebrød og the. Jo den kan i den grad bruges.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad er en stenhård pæreligende frugt som er lodden på mit træ?