Er mit kirsebærtræ sygt?

Jeg har plantet et lapins kirsebærtræ for 3 uger siden, hvor jeg nu kan se de øverste grene er blevet mørkebrune og de øverste blade visner. Er træet syg, eller er det helt normalt. Kan jeg gøre noget for at sikre det trives bedre, beskære, fjerne visne blade, eller andet?

Med venlig hilsen
Kristian Thing Vangsgaard, maj 2017

Svar

Det kan være vanskelligt ud fra et billede at beskrive årsag til et sygdomsforløb eller årsag. Det minder imidlertid allermest om en tørkeskade. Træer pottet i ren spagnum kan godt tørre ud i perioder uden regn og efterfølgende kan potteklumpen være svær at få til at trække vand igen og træet tørrer stille og roligt ud selvom det regner lidt en gang imellem.

Det er vigtigt ved forårsplantning at sørge for at rødderne får kontakt med jorden omkring potteklumpen. Sørg for at brede rødderne ud i plantehullet, så de får god kontakt med jorden udenfor potteklumpen. Derefter fyldes der jord omkring uden at fylde hullet helt op inden der vandes godt igennem – gerne med 10 l vand pr. plantehul. Når vandet er sunket ned i jorden kan den resterende jord fyldes på. Vær klar til at vande en gang om ugen i tørre perioder. Den bedste måde at vande nyplantede træer på, er samtidig med plantningen at anbringe en stump drænrør i plantehullet, som der senere kan vandes i. Hvis man med vanding tror det er nok, at vande lidt med en vandkande ovenpå jorden, så svarer det til at tisse i bukserne for at holde varmen. Der skal hældes 30–40 liter ud på jorden før det kommer ned til rødderne, der kan optage vandet.

Jeg ved ikke hvor i landet vi er, men et andet bud kan være, at træet har været så langt fremme, at den har fået en frostskade på de skud, der var mest veludviklede, da vi fik den sidste nattefrost omkring 1. maj.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er mit kirsebærtræ sygt?