Kan æblesorten Braeburn dyrkes i Danmark?

Er det muligt at købe sorten Braeburn og dyrke den med held i Danmark. Æblerne kan købes i Netto og smager forrygende, knaser, er saftige og har flotte farver. Et hit blandt både børn og voksne i familien.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen, maj 2003

Svar

Braeburn er en relativ ny æblesort og dyrkes meget i oversøiske lande som f.eks. Argentina. Sorten er ikke færdigafprøvet under danske forhold og den er derfor heller ikke i handlen. Jeg tvivler på at vi ser det som en dyrkningsværdig sort i Danmark, da den indtil videre har haft størst succes med dyrkningen af sorten under helt andre klimatiske forhold. Braeburn er et rigtig godt æble og jeg er helt enig med dig i at det er et hit. Måske skulle du nyde Braeburn som et købeæble, og dyrke en sort som er velegnet i Danmark. Få evt. inspiration til sortsvalg i artiklen Æblesorter til økologisk dyrkning.

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan æblesorten Braeburn dyrkes i Danmark?