Hvad fejler mit kirsebærtræ og mit nektarintræ?

Hhv. mit kirsebærtræ og mit nektarintræ ser syge ud. Kirsebærtræet har røde, plettede blade og frugterne er begyndt at falde af – enkelte er røde og rynkede. Træet er 3 år gammelt og har endnu ikke givet frugt, bortset fra i år. Nektarintræet har krøllede, røde blade. Dette træ er helt nyt.

Hvad er problemet og hvad gør jeg ved det?

Med venlig hilsen
Jonna Andresen, juni 2003

Svar

Der er flere muligheder for angreb af bladsygdomme i kirsebær.

Træet kan være ramt af tidligt angreb af kirsebærskurv, Fusicladium cerasi, hvilket medfører at frugterne falder i utide. Sygdommen kan angribe både frugter og blade og viser sig i form af små runde sortgrønne pletter. Går nye, etårige skud ud, er træet sikkert også angrebet af grå monilia; disse skæres tilbage. Det er ikke ualmindeligt, at syge træer angribes af flere af hinanden uafhængige sygdomme, når det først er svækket.

Ved infektion af kirsebærbladplet, Blumeriella jaapii, ses små purpurfarvede blålige, senere mørkere til brunlige pletter på bladene, der især ligger langs hovednerven; de kan dog findes over hele bladfladen. Med tiden gulfarves bladene indefra og ud falder af før tid. Angreb af kirsebærbladplet sætter tidligt ind, allerede ved afblomstringen. Det gælder her om at fjerne nedfaldne blade og frugter samt skære angrebne skud tilbage og brænde afklippet. Er hele kronen angrebet, er der ikke andet for end at vente på at træet kommer sig med tiden.

Hvis din nektarin, der er en ferskensort, står udenfor kan den have været udsat for kuldestress, da det danske sommervejr i begrænset omfang egner sig til dyrkning af denne varmekrævende plante. Især den rødfrugtede sort, Nectared‚ er f.eks. ikke særlig velegnet på friland herhjemme, hvor den let angribes af blæresyge, Taphrina deformans. Sygdommen viser sig i form af blærelignende udvækster på bladene, entene lokalt eller over hele kronen. Disse kan være gforskellige farver, både grønne orange og røde og medfører at bladene ruller ind. Hos fersken og dermed nektarin, er der tendens til, at de angrebne træer igen og igen angribes, og enkeltstående angreb hører til undtagelserne. Du må prøve at skære tilbage til frisk væv og se om sygdommen bryder ud igen i de nye skud. Gør den dét, er træet muligvis ikke til at redde og skal destrueres. Du kan så plante en ny i frisk jord et lunt sted og satse på at få en mere robust plante. Men giv den chancen året ud. Nektarin trives godt i udestuer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad fejler mit kirsebærtræ og mit nektarintræ?