Hvordan gemmer man hasselnødder?

Hvordan tørrer man og gemmer/opbevarer hasselnødder. Vi har plukket en del her i august, og lagt dem på en avis i en kølig kælder – men er det den rette metode?

Skal man inden tørring fjerne den lille grønne bladkrans, der sidder fast nederst på skallen?

Mvh
Karina Thorup

Med venlig hilsen
Karina Thorup, august 2003

Svar

Det er alt for tidligt, du har plukket dem, hvis de skal gemmes. De skal sidde på busken til de begynder at blive lys gulgrønne på hasen – det du kalder den grønne bladkrans. På det tidspunkt begynder nødden også at skifte farve til lysebrun og sidde løs i hasen. Du skal ikke lade dig snyde af, at der kommer nogle få, som ser modne ud – det er dem med orm i. Du kan se hullet i nødden.

Kunsten er at plukke sent, men inden de løsner sig helt og falder ned. Evt. plukke dem efterhånden, som de løsner sig. Hvis der er egern i haven, så er du ikke ene om at høste – du har en skarp konkurrent.

De lægges ud til tørre et luftigt, tørt og varmt sted, og når nødderne har løsnet sig helt, kan de kommes i et net og hænges op til opbevaring et luftigt og køligt sted.

Hvis man ikke har så mange nødder, er det en overvejelse værd at spise dem friske. Det er en virkelig delikatesse, som man ikke så tit kan købe.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan gemmer man hasselnødder?