Hvornår begynder et Victoria-blommetræ normalt at give frugt?

Jeg har et ungt Victoria-blommetræ der går ind i tredie sæson. Det har nogle lange uharmoniske grene, har ikke båret blommer endnu. Kan jeg blot beskære de lange grene, og hvornår kan jeg forvente blommer på træet, og kan jeg beskære træet her i december og januar, eller hvornår?

Med venlig hilsen
Søren Jensen, august 2003

Svar

Viktoria vokser som andre blommer relativt kraftigt de første år efter plantning, mens det etablerer sig. Når bæringen starter, aftager skudintensiten efterhånden. Selve bæringen, begynder for Viktorias vedkommende normalt ret tidligt – inden for de første to til fire år efter plantning afhængig af jordbund.

Medmindre træet er dårligt forgrenet fra starten, tror jeg ikke, at du behøver at være så bekymret, væksten vil sikkert afpasse sig naturligt. Men du være opmærksom på, at der ikke gødes for voldsomt, da kvælstofgødning øger skudvæksten på bekostning af blomsterknopdannelse og dermed frugt. Vil du beskære, kan du afkorte de lange skud efter behov, hvorefter træet vil fortsætte væksten fra sideknopperne i den kommende sæson, men normalt gøres det ikke, da de nuværende skud, lægger grunden til fremtidens krone. Bæring forsinkes eller reduceres mere eller mindre ved dette indgreb, alt efter hvor kraftigt det er. I blomme er beskæringstidspunktet knap så afgørende som i kernefrugt – et fint tidspunkt er april måned. Skæres nu, bør dette dog ske inden 15. september, så skuddene kan nå at afmodne inden løvfald og frost.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår begynder et Victoria-blommetræ normalt at give frugt?