Hvad kan surbær bruges til?

Jeg har et spørgsmål angående surbær… Kan de syltes? Jeg har hørt at de skulle være meget lækre, og minde lidt om solbær, men er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Dorthe Pabst, september 2003

Svar

Surbær er frugten fra Aronia melanocarpa, som er en busk, som hører hjemme i Nordamerika. Det er en spændende frugt, som kan bruges til meget forskelligt. Som rå frugt er de ikke noget særligt, lidt fade i smagen. De kan bruges til marmelade sammen med andre frugter som blåbær, æble m.m. – gerne med lidt citron. I Finland bruges de til vinfremstilling bl.a. fra Lepaa viinitila.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad kan surbær bruges til?