Hvilke sorter af solbær kan anbefales?

Kan I anbefale en eller to gode sorter solbær til økologisk dyrkning, de må gerne modne forskudt.

Og hvis I så ved, hvor de kan købes i nærheden af Århus, vil det være fint.

Med venlig hilsen
Anne Pedersen, oktober 2003

Svar

Privathavebrugets bær- og frugtudvalg offentliggør lister over anbefalelsesværdige sorter til have. De anbefaler to solbærsorter:

  • Titania, som er tidligt, stor frugtbarhed og med store bær. Den er kraftigvoksende og modstandsdygtig mog svampesygdomme.Ved modenhed har den tendens til bærdrys
  • Ben Alder, en middeltidlig sort, stor frugtbarhed, middel bærstørrelse. Modstandsdygtig overfor meldug, men modtagelig for knopgalmider.

Jeg er ret sikker på, at du kan få disse to sorter i langt de fleste planteskoler – du kan jo ringe og spørge. Ellers kan du bestille dem via nettet fra f.eks. plantetorvet.dk eller lundhede.dk.

Her midt i november er et perfekt plantetidspunkt for solbær

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilke sorter af solbær kan anbefales?